Handel Helsingborg 2.0 – Helsingborgs Handelsförening

Handel Helsingborg 2.0 Kultur, kreativitet, kommers – Lunds Universitet 2024-09-13

Helsingborgs Handelsförening initierade 2023 ett forskningsprojekt kring handelns utveckling i Helsingborg tillsammans med Institutionen för tjänstevetenskap, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Campus Helsingborg, Lunds universitet. Projektet har genomförts av Professor Cecilia Fredriksson, Ida de Wit Sandström, Ola Thufvesson och Philip Warkander.

Syftet med detta initiativ var att öka kunskapen kring utvecklingen av handeln i Helsingborgs samt att bredda beslutsunderlaget för framtida beslut kring utveckling av handeln i Helsingborg.

Föreliggande rapport presenterar resultaten av forskningsprojektet Handel Helsingborg 2.0, Kultur, kreativitet och kommers som genomförts under 2023 och 2024 med stöd av Helsingborgs handelsförening.

Projektet initierades för att belysa dagens handelsplats Helsingborg och syftet har varit att utforska och bättre förstå vad som utmärker handelsstaden Helsingborg idag, kartlägga vilka förutsättningar som finns och hur dessa skulle kunna utgöra grund för kommande strategiska satsningar.

Rapporten kommer också i en tyckt version inom kort och kommer att följas upp med kortare filmer för att gestalta rapporten och göra den tillgänglig för en bredare publik.

Helsingborgs Handelsförening riktar ett stort tack till författarna av rapporten och Lunds universitet.

Rapporten kan laddas ner via länken längst upp.